Podyplomowe Studia z Bioetyki

dna-3539309-1280.jpg

 

Podyplomowe Studia z Bioetyki – rekrutacja     studiapodyplomowe.upjp2.edu.pl

  

Podyplomowe Studia z Bioetyki

Przeznaczone są dla absolwentów szkół wyższych. Studia kształcą specjalistów w zakresie bioetyki i etyki medycznej, przygotowują do pełnienia funkcji nauczycieli etyki i bioetyki w szkołach, do pracy dziennikarskiej w tej dziedzinie, do pogłębionej etycznie pracy w służbie zdrowia, do pełnienia roli konsultantów bioetycznych lub innych funkcji w zakładach opieki zdrowotnej i placówkach opiekuńczych czy hospicjach, do działalności w centralnych, regionalnych czy szpitalnych komisjach bioetycznych, do pełnienia funkcji w urzędach administracji publicznej, administracji związanej z służbą zdrowia i ochroną środowiska, do sprawowania funkcji kapelanów szpitali, do pracy wśród chorych, do bardziej świadomej etycznie promocji życia i zdrowia. Uczestnik uzyskuje ministerialne świadectwo ukończenia studiów na podstawie zaliczenia wykładanych przedmiotów oraz przedłożonej do oceny, przygotowanej pod kierunkiem promotora, krótkiej rozprawy na temat mieszczący się w programie studiów.

Absolwent Podyplomowych Studiów z Bioetyki posiada wiedzę i kompetencje:

  • zna argumentację filozoficzną, teologiczno-moralną, biologiczną, prawną stosowaną w uzasadnieniu norm bioetycznych,
  • charakteryzuje właściwe i niewłaściwe cele medycyny, posiada wiedzę o normach etycznych, które obowiązują w pracy medyka, farmaceuty oraz szeroko rozumianej służby zdrowia,
  • zna podstawowe fakty z historii rozwoju bioetyki jako interdyscyplinarnej dziedziny nauki,
  • posiada znajomość podstawowych deklaracji, kodeksów, dokumentów omawiających szeroko rozumianą problematykę bioetyczną;
  • posiada pogłębioną wiedzę w zakresie prawa medycznego,
  • posiada podstawową wiedzę o człowieku – jego funkcjonowaniu na płaszczyźnie biologicznej, psychicznej, społecznej i duchowej;
  • formułuje podstawowe normy obowiązujące w seksuologii, bioetyce początku, trwania i końca życia,
  • formułuje podstawowe normy etyczne obowiązujące w badaniach naukowych oraz eksperymentach badawczych, zwłaszcza w obszarze inżynierii genetycznej i biotechnologii,
  • charakteryzuje podstawowe uzależnienia człowieka, a zarazem zna sposoby i możliwe drogi wyjść z tej sytuacji,
  • charakteryzuje filozoficzno-teologiczne podstawy duchowego i religijnego wsparcia w chorobie, śmierci i żałobie,
  • wskazuje filozoficzne założenia ekologii i ochrony środowiska,
  • zna zasady funkcjonowania oraz rolę komitetów bioetycznych,
  • zna dokumenty, deklaracje oraz przemówienia wyznaczające zadania komitetów bioetycznych
  • formułuje zasady planowania zajęć dydaktycznych obejmujących zagadnienia bioetyczne,
  • potrafi formułować i rozwiązywać kazusy bioetyczne,
  • przedstawia wyniki badań i analiz w postaci samodzielnie przygotowanej pracy podyplomowej zawierającej wszystkie niezbędne założenia metodologiczne,
  • absolwenci będący pracownikami służby zdrowia łatwiej podejmują rozmowy z pacjentem i jego rodziną na istotne tematy dotyczące ludzkiej egzystencji, a także wykorzystując wiedzę interdyscyplinarną holistycznie udzielając wsparcia w chorobie, śmierci i żałoby,
  • jako konsultant bioetyczny w zakładach opieki zdrowotnej, placówkach opiekuńczych czy hospicjach koordynuje działania mające na celu promocję życia i zdrowia,
  • jako dziennikarz na łamach prasy lub w innych środach masowego przekazu inicjuje i podejmuje dyskusje o tematyce bioetycznej,
  • w życiu codziennym postępuje zgodnie z założeniami bioetyki personalistycznej,
  • jest kreatywnie zaangażowany w promocję zdrowia i życia ludzkiego.

 

Efekty uczenia się

1. WIEDZA

  • zna argumentację filozoficzną, teologiczno-moralną, biologiczną, prawną stosowaną w uzasadnieniu norm bioetycznych,
  • charakteryzuje właściwe i niewłaściwe cele medycyny, posiada wiedzę o normach etycznych, które obowiązują w pracy medyka, farmaceuty oraz szeroko rozumianej służby zdrowia,
  • identyfikuje filozoficzno-antropologiczne podłoże medycyny alternatywnej i luksusowej,
  • definiuje dobro pacjenta na podstawie koncepcji osoby ludzkiej i jej godności,
  • zna podstawowe fakty z historii rozwoju bioetyki jako interdyscyplinarnej dziedziny nauki,
  • zna wybitnych przedstawicieli etyki, filozofii, medycyny rozwijających różne nurty bioetyki,
  • posiada znajomość podstawowych deklaracji, kodeksów, dokumentów omawiających szeroko rozumianą problematykę bioetyczną;
  • posiada pogłębioną wiedzę w zakresie prawa medycznego,
  • posiada podstawową wiedzę o człowieku – jego funkcjonowaniu na płaszczyźnie biologicznej, psychicznej, społecznej i duchowej,
  • omawia fazy rozwoju człowieka na całym etapie życia,
  • objaśnia celowość ludzkiej płciowości, a w konsekwencji rozpoznaje jej zaburzenia poddając je ocenie etycznej,
  • formułuje podstawowe normy obowiązujące w seksuologii,
  • omawia aspekty medyczne, filozoficzno-antropologiczne oraz prawne sztucznego zapłodnienia,
  • objaśnia aspekt medyczny, psychologiczno-społeczny oraz etyczny diagnostyki prenatalnej,
  • opisuje działania przeciwko życiu (aborcja, eutanazja, samobójstwo). Tłumaczy ich aspekt medyczny, psychologiczny, prawny, teologiczno-moralny,
  • omawia aspekt kliniczny, prawny i etyczny transplantologii,
  • objaśnia złożoność i interdyscyplinarność problemów wynikających z rozwoju biotechnologii,
  • formułuje podstawowe normy etyczne obowiązujące w badaniach naukowych oraz eksperymentach badawczych (głównie natury medycznej),
  • omawia aspekt kliniczny, prawny i etyczny współczesnych osiągnięć inżynierii genetycznej, medycyny, biotechnologii tj. komórek macierzystych, klonowania, żywności genetycznie modyfikowanej,
  • omawia założenia polityki demograficznej na arenie międzynarodowej i rozpoznaje wskazania promujące eugenikę pozytywną bądź negatywną,
  • charakteryzuje podstawowe choroby i zaburzenia zdrowia pacjenta, zna sposoby zwalczania choroby oraz przeciwdziałania jej skutkom,
  • charakteryzuje podstawowe uzależnienia człowieka, a zarazem zna sposoby i możliwe drogi wyjść z tej sytuacji,
  • charakteryzuje filozoficzno-teologiczne podstawy duchowego i religijnego wsparcia w chorobie, śmierci i żałobie,
  • rozróżnia i identyfikuje interdyscyplinarne założenia warunkujące funkcjonowanie pacjenta w domu, szpitalu, hospicjum,
  • wymienia podstawowe aspekty wsparcia psychopedagogicznego chorych i ich rodzin,
  • wskazuje filozoficzne założenia ekologii i ochrony środowiska,
  • objaśnia zasady funkcjonowania oraz rolę komitetów bioetycznych,
  • zna dokumenty, deklaracje oraz przemówienia wyznaczające zadania komitetów bioetycznych,
  • zna podstawy retoryki, triady komunikacji,
  • formułuje zasady planowania zajęć dydaktycznych obejmujących zagadnienia bioetyczne,
  • ilustruje przykładami złożoność i multidyscyplinarność problemów bioetycznych celem prowadzenia dyskursu bioetycznego podczas konferencji, spotkań, zadań w poradniach etc.

2. UMIEJĘTNOŚCI

  • posługuje się podstawową wiedzą medyczną, filozoficzną, etyczną, prawną, moralną w zakresie bioetyki,
  • potrafi formułować i rozwiązywać kazusy bioetyczne,
  • przedstawia wyniki badań i analiz w postaci samodzielnie przygotowanej pracy podyplomowej zawierającej wszystkie niezbędne założenia metodologiczne,
  • dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska oraz procesy społeczne związane ze współczesnym rozwojem medycyny, biotechnologii i inżynierii genetycznej,
  • potrafi ocenić etyczne aspekty korzyści i zagrożeń przemian biomedycznych, kulturowych, społecznych i technicznych,
  • wskazuje czynniki zagrażające zdrowiu i życiu osoby ludzkiej oraz środowiska w którym żyje i podejmuje postawę sprzeciwu wobec tych zjawisk,
  • analizuje i intepretuje normy etyczno-prawne dotyczące zagadnień bioetycznych,
  • krytycznie analizuje teksty dokumentów, deklaracji, encyklik i wykorzystuję tę wiedzę w swojej pracy zawodowej czy innych podejmowanych funkcjach, zadaniach,
  • identyfikuje instytucje zgodnie z potrzebami chorego i jego rodziny oraz nawiązuje współpracę z tymi instytucjami,
  • jako kapelan szpitalny dobiera i posługuje się metodami społecznego i religijnego wsparcia wobec chorej osoby i jej rodziny, a także potrafi przeprowadzać rozmowy z osobami zmagającym się z bólem po śmierci kogoś bliskiego,
  • absolwenci będący pracownikami służby zdrowia łatwiej podejmują rozmowy z pacjentem i jego rodziną na istotne tematy dotyczące ludzkiej egzystencji, a także wykorzystując wiedzę interdyscyplinarną holistycznie udzielając wsparcia w chorobie, śmierci i żałoby,
  • rozpoznaje i wykorzystuje własne oraz zespołowe zasoby społeczne do refleksyjnej analizy zachowań zarówno własnych, jak i innych członków komitetów bioetycznych,
  • jako konsultant bioetyczny w zakładach opieki zdrowotnej, placówkach opiekuńczych czy hospicjach koordynuje działania mające na celu promocję życia i zdrowia,
  • jako dziennikarz na łamach prasy lub w innych środach masowego przekazu inicjuje i podejmuje dyskusje o tematyce bioetycznej,
  • prowadząc zajęcia dydaktyczne z bioetyki konstruuje i stosuje nowoczesne metody nauczania [pogadanka, dyskusja, wykład, gry dydaktyczne (burza mózgów, metoda przypadków, metoda inscenizacji, metoda biograficzna), metody problemowe].

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

  • w życiu codziennym postępuje zgodnie z założeniami bioetyki personalistycznej,
  • preferuje podstawy, które chronią ludzką godność i tożsamość w kontekście współczesnych odkryć medycznych, zastosowań biotechnologii, czy inżynierii genetycznej,
  • jest kreatywnie zaangażowany w promocję zdrowia i życia ludzkiego,
  • cechuje się szczególną wrażliwością względem osób i grup społecznych, korzystających z jego kompetencji i wiedzy bioetycznej,
  • wspiera postawy oraz działania sprzyjające ochronie środowiska naturalnego,
  • jest zorientowany na nieustanne podnoszenie swoich kompetencji i troszczy się o własny rozwój duchowo-religijny,
  • jest zorientowany na permanentne poszerzanie wiedzy z szeroko rozumianych zagadnień bioetycznych,
  • ma świadomość wagi norm i prawa w zakresie bioetyki,
  • chętnie współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, postępując zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi,
  • jest chętny do współpracy w interdyscyplinarnych zespołach inicjując ich powstanie oraz konstruktywnie uczestnicząc w podejmowaniu optymalnych działań pomocowych, jednocześnie będąc otwarty na twórcze rozwiązywanie sytuacji problemowych w grupie,
  • jest otwarty na współpracę z dyrekcją, pracownikami i wolontariuszami zespołów w instytucjach ochrony zdrowia,  pomocy społecznej, a także jest zorientowany na pomoc poprzez członkostwo w komisjach (bio)etycznych,
  • student jest chętny do udzielania psychopedagogicznego wsparcia wzmacniającego rozwój osobowy pacjenta i jego bliskich. Chętnie podejmuje działania wolontaryjne i koordynacyjne wolontariatu,
  • ma świadomość znaczenia aktywnego słuchania i jest zorientowany na wykorzystanie tej umiejętności w toku rozmowy z chorymi, ich bliskimi, uczniami oraz wszystkimi potrzebującymi wsparcia w dylematach bioetycznych.

 

fundusze.png

reczpospolita.png

malopolska.png

ue.png

Dla Twojej wygody zbieramy ciasteczka, zgadza się na to? :)

Zapisano