Podyplomowe Studia z Bioetyki
Podyplomowe Studia z Bioetyki – rekrutacja studiapodyplomowe.upjp2.edu.pl
Podyplomowe Studia z Bioetyki
Przeznaczone są dla absolwentów szkół wyższych. Studia kształcą specjalistów w zakresie bioetyki i etyki medycznej, przygotowują do pełnienia funkcji nauczycieli etyki i bioetyki w szkołach, do pracy dziennikarskiej w tej dziedzinie, do pogłębionej etycznie pracy w służbie zdrowia, do pełnienia roli konsultantów bioetycznych lub innych funkcji w zakładach opieki zdrowotnej i placówkach opiekuńczych czy hospicjach, do działalności w centralnych, regionalnych czy szpitalnych komisjach bioetycznych, do pełnienia funkcji w urzędach administracji publicznej, administracji związanej z służbą zdrowia i ochroną środowiska, do sprawowania funkcji kapelanów szpitali, do pracy wśród chorych, do bardziej świadomej etycznie promocji życia i zdrowia. Uczestnik uzyskuje ministerialne świadectwo ukończenia studiów na podstawie zaliczenia wykładanych przedmiotów oraz przedłożonej do oceny, przygotowanej pod kierunkiem promotora, krótkiej rozprawy na temat mieszczący się w programie studiów.
Absolwent Podyplomowych Studiów z Bioetyki posiada wiedzę i kompetencje:
- zna argumentację filozoficzną, teologiczno-moralną, biologiczną, prawną stosowaną w uzasadnieniu norm bioetycznych,
- charakteryzuje właściwe i niewłaściwe cele medycyny, posiada wiedzę o normach etycznych, które obowiązują w pracy medyka, farmaceuty oraz szeroko rozumianej służby zdrowia,
- zna podstawowe fakty z historii rozwoju bioetyki jako interdyscyplinarnej dziedziny nauki,
- posiada znajomość podstawowych deklaracji, kodeksów, dokumentów omawiających szeroko rozumianą problematykę bioetyczną;
- posiada pogłębioną wiedzę w zakresie prawa medycznego,
- posiada podstawową wiedzę o człowieku – jego funkcjonowaniu na płaszczyźnie biologicznej, psychicznej, społecznej i duchowej;
- formułuje podstawowe normy obowiązujące w seksuologii, bioetyce początku, trwania i końca życia,
- formułuje podstawowe normy etyczne obowiązujące w badaniach naukowych oraz eksperymentach badawczych, zwłaszcza w obszarze inżynierii genetycznej i biotechnologii,
- charakteryzuje podstawowe uzależnienia człowieka, a zarazem zna sposoby i możliwe drogi wyjść z tej sytuacji,
- charakteryzuje filozoficzno-teologiczne podstawy duchowego i religijnego wsparcia w chorobie, śmierci i żałobie,
- wskazuje filozoficzne założenia ekologii i ochrony środowiska,
- zna zasady funkcjonowania oraz rolę komitetów bioetycznych,
- zna dokumenty, deklaracje oraz przemówienia wyznaczające zadania komitetów bioetycznych
- formułuje zasady planowania zajęć dydaktycznych obejmujących zagadnienia bioetyczne,
- potrafi formułować i rozwiązywać kazusy bioetyczne,
- przedstawia wyniki badań i analiz w postaci samodzielnie przygotowanej pracy podyplomowej zawierającej wszystkie niezbędne założenia metodologiczne,
- absolwenci będący pracownikami służby zdrowia łatwiej podejmują rozmowy z pacjentem i jego rodziną na istotne tematy dotyczące ludzkiej egzystencji, a także wykorzystując wiedzę interdyscyplinarną holistycznie udzielając wsparcia w chorobie, śmierci i żałoby,
- jako konsultant bioetyczny w zakładach opieki zdrowotnej, placówkach opiekuńczych czy hospicjach koordynuje działania mające na celu promocję życia i zdrowia,
- jako dziennikarz na łamach prasy lub w innych środach masowego przekazu inicjuje i podejmuje dyskusje o tematyce bioetycznej,
- w życiu codziennym postępuje zgodnie z założeniami bioetyki personalistycznej,
- jest kreatywnie zaangażowany w promocję zdrowia i życia ludzkiego.
Efekty uczenia się
1. WIEDZA
- zna argumentację filozoficzną, teologiczno-moralną, biologiczną, prawną stosowaną w uzasadnieniu norm bioetycznych,
- charakteryzuje właściwe i niewłaściwe cele medycyny, posiada wiedzę o normach etycznych, które obowiązują w pracy medyka, farmaceuty oraz szeroko rozumianej służby zdrowia,
- identyfikuje filozoficzno-antropologiczne podłoże medycyny alternatywnej i luksusowej,
- definiuje dobro pacjenta na podstawie koncepcji osoby ludzkiej i jej godności,
- zna podstawowe fakty z historii rozwoju bioetyki jako interdyscyplinarnej dziedziny nauki,
- zna wybitnych przedstawicieli etyki, filozofii, medycyny rozwijających różne nurty bioetyki,
- posiada znajomość podstawowych deklaracji, kodeksów, dokumentów omawiających szeroko rozumianą problematykę bioetyczną;
- posiada pogłębioną wiedzę w zakresie prawa medycznego,
- posiada podstawową wiedzę o człowieku – jego funkcjonowaniu na płaszczyźnie biologicznej, psychicznej, społecznej i duchowej,
- omawia fazy rozwoju człowieka na całym etapie życia,
- objaśnia celowość ludzkiej płciowości, a w konsekwencji rozpoznaje jej zaburzenia poddając je ocenie etycznej,
- formułuje podstawowe normy obowiązujące w seksuologii,
- omawia aspekty medyczne, filozoficzno-antropologiczne oraz prawne sztucznego zapłodnienia,
- objaśnia aspekt medyczny, psychologiczno-społeczny oraz etyczny diagnostyki prenatalnej,
- opisuje działania przeciwko życiu (aborcja, eutanazja, samobójstwo). Tłumaczy ich aspekt medyczny, psychologiczny, prawny, teologiczno-moralny,
- omawia aspekt kliniczny, prawny i etyczny transplantologii,
- objaśnia złożoność i interdyscyplinarność problemów wynikających z rozwoju biotechnologii,
- formułuje podstawowe normy etyczne obowiązujące w badaniach naukowych oraz eksperymentach badawczych (głównie natury medycznej),
- omawia aspekt kliniczny, prawny i etyczny współczesnych osiągnięć inżynierii genetycznej, medycyny, biotechnologii tj. komórek macierzystych, klonowania, żywności genetycznie modyfikowanej,
- omawia założenia polityki demograficznej na arenie międzynarodowej i rozpoznaje wskazania promujące eugenikę pozytywną bądź negatywną,
- charakteryzuje podstawowe choroby i zaburzenia zdrowia pacjenta, zna sposoby zwalczania choroby oraz przeciwdziałania jej skutkom,
- charakteryzuje podstawowe uzależnienia człowieka, a zarazem zna sposoby i możliwe drogi wyjść z tej sytuacji,
- charakteryzuje filozoficzno-teologiczne podstawy duchowego i religijnego wsparcia w chorobie, śmierci i żałobie,
- rozróżnia i identyfikuje interdyscyplinarne założenia warunkujące funkcjonowanie pacjenta w domu, szpitalu, hospicjum,
- wymienia podstawowe aspekty wsparcia psychopedagogicznego chorych i ich rodzin,
- wskazuje filozoficzne założenia ekologii i ochrony środowiska,
- objaśnia zasady funkcjonowania oraz rolę komitetów bioetycznych,
- zna dokumenty, deklaracje oraz przemówienia wyznaczające zadania komitetów bioetycznych,
- zna podstawy retoryki, triady komunikacji,
- formułuje zasady planowania zajęć dydaktycznych obejmujących zagadnienia bioetyczne,
- ilustruje przykładami złożoność i multidyscyplinarność problemów bioetycznych celem prowadzenia dyskursu bioetycznego podczas konferencji, spotkań, zadań w poradniach etc.
2. UMIEJĘTNOŚCI
- posługuje się podstawową wiedzą medyczną, filozoficzną, etyczną, prawną, moralną w zakresie bioetyki,
- potrafi formułować i rozwiązywać kazusy bioetyczne,
- przedstawia wyniki badań i analiz w postaci samodzielnie przygotowanej pracy podyplomowej zawierającej wszystkie niezbędne założenia metodologiczne,
- dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska oraz procesy społeczne związane ze współczesnym rozwojem medycyny, biotechnologii i inżynierii genetycznej,
- potrafi ocenić etyczne aspekty korzyści i zagrożeń przemian biomedycznych, kulturowych, społecznych i technicznych,
- wskazuje czynniki zagrażające zdrowiu i życiu osoby ludzkiej oraz środowiska w którym żyje i podejmuje postawę sprzeciwu wobec tych zjawisk,
- analizuje i intepretuje normy etyczno-prawne dotyczące zagadnień bioetycznych,
- krytycznie analizuje teksty dokumentów, deklaracji, encyklik i wykorzystuję tę wiedzę w swojej pracy zawodowej czy innych podejmowanych funkcjach, zadaniach,
- identyfikuje instytucje zgodnie z potrzebami chorego i jego rodziny oraz nawiązuje współpracę z tymi instytucjami,
- jako kapelan szpitalny dobiera i posługuje się metodami społecznego i religijnego wsparcia wobec chorej osoby i jej rodziny, a także potrafi przeprowadzać rozmowy z osobami zmagającym się z bólem po śmierci kogoś bliskiego,
- absolwenci będący pracownikami służby zdrowia łatwiej podejmują rozmowy z pacjentem i jego rodziną na istotne tematy dotyczące ludzkiej egzystencji, a także wykorzystując wiedzę interdyscyplinarną holistycznie udzielając wsparcia w chorobie, śmierci i żałoby,
- rozpoznaje i wykorzystuje własne oraz zespołowe zasoby społeczne do refleksyjnej analizy zachowań zarówno własnych, jak i innych członków komitetów bioetycznych,
- jako konsultant bioetyczny w zakładach opieki zdrowotnej, placówkach opiekuńczych czy hospicjach koordynuje działania mające na celu promocję życia i zdrowia,
- jako dziennikarz na łamach prasy lub w innych środach masowego przekazu inicjuje i podejmuje dyskusje o tematyce bioetycznej,
- prowadząc zajęcia dydaktyczne z bioetyki konstruuje i stosuje nowoczesne metody nauczania [pogadanka, dyskusja, wykład, gry dydaktyczne (burza mózgów, metoda przypadków, metoda inscenizacji, metoda biograficzna), metody problemowe].
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- w życiu codziennym postępuje zgodnie z założeniami bioetyki personalistycznej,
- preferuje podstawy, które chronią ludzką godność i tożsamość w kontekście współczesnych odkryć medycznych, zastosowań biotechnologii, czy inżynierii genetycznej,
- jest kreatywnie zaangażowany w promocję zdrowia i życia ludzkiego,
- cechuje się szczególną wrażliwością względem osób i grup społecznych, korzystających z jego kompetencji i wiedzy bioetycznej,
- wspiera postawy oraz działania sprzyjające ochronie środowiska naturalnego,
- jest zorientowany na nieustanne podnoszenie swoich kompetencji i troszczy się o własny rozwój duchowo-religijny,
- jest zorientowany na permanentne poszerzanie wiedzy z szeroko rozumianych zagadnień bioetycznych,
- ma świadomość wagi norm i prawa w zakresie bioetyki,
- chętnie współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, postępując zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi,
- jest chętny do współpracy w interdyscyplinarnych zespołach inicjując ich powstanie oraz konstruktywnie uczestnicząc w podejmowaniu optymalnych działań pomocowych, jednocześnie będąc otwarty na twórcze rozwiązywanie sytuacji problemowych w grupie,
- jest otwarty na współpracę z dyrekcją, pracownikami i wolontariuszami zespołów w instytucjach ochrony zdrowia, pomocy społecznej, a także jest zorientowany na pomoc poprzez członkostwo w komisjach (bio)etycznych,
- student jest chętny do udzielania psychopedagogicznego wsparcia wzmacniającego rozwój osobowy pacjenta i jego bliskich. Chętnie podejmuje działania wolontaryjne i koordynacyjne wolontariatu,
- ma świadomość znaczenia aktywnego słuchania i jest zorientowany na wykorzystanie tej umiejętności w toku rozmowy z chorymi, ich bliskimi, uczniami oraz wszystkimi potrzebującymi wsparcia w dylematach bioetycznych.